About

Ads 468x60px

.

"Επιδημία" αλληλεγγύης από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα


Μια συγκινητική καμπάνια των Γιατρών Χωρίς Σύνορα με επίκεντρο την "παστίλια για τον πόνο του Άλλου", που γνώρισε τεράστια επιτυχία πριν από δύο χρόνια στην Ισπανία, μεταφέρεται στην Ελλάδα ώστε να χρηματοδοτηθούν δράσεις του ελληνικού τμήματος της οργάνωσης

Ένας ηλικιωμένος άντρας ξεχωρίζει με το δάχτυλο σε ένα πιατάκι τα χρωματιστά χάπια που παίρνει καθημερινά για κάθε πάθηση από την οποία πάσχει. Το ένα για το ζάχαρο, το άλλο για την πίεση, ένα ακόμη με σίδηρο κι ανάμεσά τους το πιο σημαντικό: εκείνο "για τον πόνο του Άλλου".

Ο Άγγελος Αντωνόπουλος, πρωταγωνιστής του κεντρικού τηλεοπτικού σποτ της νέας καμπάνιας του ελληνικού τμήματος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, γίνεται έτσι ο βασικός πρεσβευτής της προσπάθειας ευαισθητοποίησης του ελληνικού κοινού για δράσεις της οργάνωσης. Κεντρική ιδέα της καμπάνιας είναι πως ό,τι κι αν περνάει κανείς σε προσωπικό επίπεδο υπάρχει κάτι που μπορεί να κάνει για να μοιραστεί λίγο από το βάρος που κουβαλάει ένας συνάνθρωπός του. Αγοράζοντας την παστίλια, σηκώνει λίγο από το βάρος της χρηματοδότησης που απαιτεί η θεραπεία του "άλλου".

Ο "άλλος" είναι κατά κανόνα ένας άνθρωπος που δεν έχει πρόσβαση ούτε στη στοιχειώδη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Μέχρι πρόσφατα πιθανότατα θα φανταζόμασταν στη θέση του έναν κάτοικο του αναπτυσσόμενου κόσμου. Τώρα πια, όμως, αντιλαμβανόμαστε ότι ο "άλλος" μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που ζει πολύ κοντά μας και είναι θύμα της εγχώριας κρίσης και της κατάρρευσης του κοινωνικού κράτους. Ο "άλλος" μπορεί να γίνουμε ακόμη κι εμείς οι ίδιοι.
Η "παστίλια" δεν είναι τίποτ' άλλο παρά μια καραμέλα με μέλι και θυμάρι. Το καθένα από τα κόκκινα κουτάκια που μπορεί κανείς να αγοράσει στο φαρμακείο της γειτονιάς του κοστίζει 1.60 ευρώ και περιέχει έξι παστίλιες. Μπορεί να τις χρησιμοποιήσει στον επόμενο πονόλαιμο, να τις χαρίσει σε κάποιον ή να τις κουβαλάει στην τσάντα του μέχρι να τις χρειαστεί. Αυτό που σίγουρα κάνει παίρνοντας ένα κουτάκι παστίλιες είναι ότι βοηθάει τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα να υποστηρίξουν δράσεις τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Υπολογίζεται ότι 1 ευρώ (μετά από την αφαίρεση του φόρου και του κόστους παραγωγής) θα καταλήξει στον προϋπολογισμό των δράσεων. Τα προγράμματα που θα χρηματοδοτηθούν μέσω της συγκεκριμένης καμπάνιας αφορούν κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες πληθυσμού να αποκτήσουν πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Οι περισσότεροι γνωρίζουν τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα ως μια ΜΚΟ που στα 22 χρόνια της ύπαρξής της στη χώρα μας (41 είναι τα χρόνια της διεθνούς δράσης της) δραστηριοποιείται κυρίως στο εξωτερικό. Όπως τονίζουν, όμως, οι υπεύθυνοι της εκστρατείας, τελευταία αναπτύσσονται περισσότερες εγχώριες δράσεις όπως η ιατρική ανθρωπιστική βοήθεια σε πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο από χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση καθώς και σε αστέγους, πολλοί εκ των οποίων θύματα της οικονομικής κρίσης. Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ενεργοποιηθεί ένα ακόμη πρόγραμμα, που θα αφορά το κέντρο της Αθήνας, με στόχο την αντιμετώπιση της φυματίωσης, μιας από τις ασθένειες που επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από πολλές δεκαετίες.

Εκτός από το να αγοράσει παστίλιες, μπορεί κανείς να υποστηρίξει την καμπάνια με το να γίνει ο ίδιος πρόσωπο της καμπάνιας, δίπλα σε γνωστά πρόσωπα που αποτελούν τους αρχικούς πρεσβευτές του μηνύματος. Μπορεί δηλαδή να αντικαταστήσει για μια μέρα το προφίλ του στο Facebook με ένα άβαταρ της καμπάνιας, να τραβήξει και να ανεβάσει στo www.pastilies.gr το δικό του βίντεο ή να διαδώσει το μήνυμα μέσω του μπλογκ του ή του λογαριασμού του στο Twitter χρησιμοποιώντας το χάσταγκ #pastilies.

Η ισπανική καμπάνια

Η ιδέα για τις "παστίλιες για τον πόνο του άλλου" προήλθε από την αντίστοιχη καμπάνια του ισπανικού τμήματος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα. Γεννήθηκε μετά από μια έκθεση που αφορούσε πληθυσμούς φτωχών χωρών, που πλήττονται από ασθένειες οι οποίες είναι θεραπεύσιμες αλλά αποδεικνύονται θανατηφόρες για χιλιάδες ανθρώπους, λόγω της έλλειψης πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Η ιδέα ότι μπορεί κανείς να νιώσει τον πόνο του "Άλλου" και να μοιραστεί συμβολικά λίγο από αυτόν ώστε να τον ανακουφίσει, κατάφερε να ευαισθητοποιήσει εκατοντάδες χιλιάδες Ισπανούς. Πρωταγωνιστής του αντίστοιχου αρχικού βίντεο εκεί ήταν ο κορυφαίος σκηνοθέτης Λουίς Γκαρσία Μπερλάνγκα. Ο θάνατός του, ελάχιστες μέρες μετά την έναρξη της καμπάνιας, προσέδωσε στην καμπάνια μια επιπλέον συγκινησιακή φόρτιση. Στα σποτ που ακολούθησαν πρωταγωνιστούν ηθοποιοί όπως ο Χαβιέ Μπαρδέμ αλλά και απλοί πολίτες που πλέον συνεισφέρουν με βίντεο που φτιάχνουν οι ίδιοι.

Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα ελπίζουν να δουν σύντομα να ξεσπά και στην Ελλάδα μια ανάλογη "επιδημία" αλληλεγγύης.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου